niedziela, 6 lipca 2008

eriobotrya japonica

eriobotrya japonica jest najbardziej znanym przedstawicielem rodzaju eriobotrya nalezacym do podrodziny maloideae - jablkowate, z niezwykle waznej rodziny rosaceae - rozowate, w sklad ktorej wchodzi wiele rodzajow drzew i krzewow dajacych owoce jadalne, takich jak np. jablon, grusza, pigwa, sliwa, wisnia, czeresnia, brzoskwinia, migdal, truskawka, malina, etc. oraz roslin ozdobnych - niekwestionowanym liderem bedzie tu roza (rosa) z jej prawie 150 gatunkami i mnostwem odmian.

eriobotrya japonica zwana w polsce niesplikiem lub miszpelnikiem japonskim (czasem tez blednie nieszpulka, co odnosi sie do gatunku mespilus germanica), w krajach anglojezycznych loquat a w portugalii nespereira (na pln. portugalii funkcjonuje tez nazwa magnorio) to wiecznie zielone niewielkie drzewo (do 10m.) pochadzace z poludniowo wschodnich chin. w europie przyjelo sie w rejonie srodziemnomorskim glownie dzieki swoim jadalnym orzezwiajacym owocom (3 do 5 gladkich pestek) ktore spozywa sie na surowo badz przetworzone w postaci dzemow i przecierow. okres kwitnienia przypada zima (drobne biale kwiaty), a owoce pojawiaja sie wiosna. najwiekszym swiatowym producentem nieszpulek (w portugalii owoce nazywa sie nespera) jest japonia gdzie uprawia sie je od ponad 1000 lat. owoce spozywane w duzych ilosciach powoduja lekki efekt sedatywny, a pestki i mlode liscie zawieraja bardzo niewielkie stezenie glikozydow cyjanogennych ktore po spozyciu uwalniaja cyjanki - jednakze czesci te sa gorzkie i praktycznie nie dochodzi do zatruc.

Colhendo nêsperas (Eriobotrya japonica)
from flickr by carlosoliveirareis

Loquat
from flickr by FotoosVanRobin

Fiori del nespolo giapponese dai frutti gialli gustosissimi
from flickr by Luigi FDV

Nespereira com papoilos
from flickr by rgrant_97

9 komentarzy:

aska2000 pisze...

Ooooo, nieszpułka się pojawiła :)
Na Maderze się za nią rozglądałam, ale bezskutecznie niestety, czyżby to nie sezon na nie..?

jakub303 pisze...

no właśnie nie nieszpułka tylko nieśplik - taki obrót sprawy dały moje ostatnie poszukiwania :) nêsperas pojawiaja sie w sprzedaży (w kontynentalnej portugalii) w okolicy maja.

Anonimowy pisze...

Ja trafiłem na to drzewko w chorwacji na wyspie Brać w Supetarze.Emerytowany ksiądz,który tam mieszkał nazywał go "neszpula".Był początek czerwca 2005r.Pamiętam smak tych niedużych owoców(wielkości moreli).Są delikatne i szybko się psują dlatego nie widziałem ich nigdy na targowiskach.Dobre jest to,że dojrzewają niejednocześnie co wydłuża czs ich spożywania.W 2008r spotkałem je w Czarnogórze.Tam Serbowie nazywają to drzewo "chladnica".SB.

Anonimowy pisze...

Wlasnie mialam zapytac na forum jak sie nazywa. Mam drzewo za oknem i gdzie dosiene obrywam i pozeram. Sa poldzikie i pyszne.

(Keepersmaid)

Anonimowy pisze...

Właśnie teraz dojrzewają. U mnie na Costa Blanca będą najlepsze za ok. 2 tygodnie. Nazywają je tu Nispero (Eriobotrya japonica)i często pojawiają się na targowiskach i w supermarketach, widać je także na każdym kroku w ogródkach (w moim też, ale jeszcze małe, z pestek). Polskie nazwy, jakie znalazłam, to miszpelnik, nieszpułka, groniwel japoński.
Pozdrawiam,
Magdalena

Anonimowy pisze...

a ja mam te pysznosci u siebie w pracy:) jesli chcecie moge Wam dac adres gdzie mozna je w polsce kupic:)

Bonusy Bez Depozytu pisze...

Profesjonalne podejscie do tematu ... az milo sie czyta =)

Ananasy pisze...

a czy jest szansa hodować to drzewo w Polskim klimacie? przywiozłam nasiona z Portugalii. Póki co rosną w doniczce i dobrze się mają, ale kiedyś trzeba będzie przesadzić do ogrodu...

Anonimowy pisze...

niestety w polskim klimacie nie rosnie ten owoc